Hírek

1936.június 21. - Grand Prix - Budapest, Népliget

1936.június 21. - Grand Prix - Budapest, Népliget

Ez a verseny része volt az 1936-os Grand Prix sorozatnak, de eredménye nem számított bele a bajnokságba.
 
Május 22-én volt az előzetes nevezések határideje. Már ekkor biztos volt az Auto Union, a Mercedes Benz és a Scuderia Ferrari Alfa Romeo indulása 3-3 versenyzővel.Végül az eredetileg tervezett 15 helyett 16 versenyző indulását engedélyezték.
 
A versenypálya:
 
A pálya 5 km hosszú lett, 11-11 bal és jobbkanyarral rendelkezett. A kanyarok sugarai 12 és 450 méter között változtak. Az út szélessége 8 és 14,5 méter közötti volt. A közönség számára ülőhelyként tribünöket építettek illetve állóhelyeket jelöltek ki. A veszélyes területeket a közönség elöl elzárták és homokzsákokkal biztosították. Egy számítás szerint a háromnapos verseny lebonyolításában 2500 ember működött közre. A célvonalnál időmérőtornyot építettek, melyben fotocellás berendezés századmásodpercnyi pontossággal mérte a versenyzők idejét. Itt helyezték el a sajtópáholyt, a postát és a versenyzők depóit.A pályán a honvédség 5 hidat emelt, 15 km kerítést húzott ki és 20 km telefonhálózatot épített ki, 33 állomással, valamint 6000 homokzsákkal növelte a pálya biztonságát.
 
A versenyzők június 17-én és 18-án érkeztek a fővárosba. 18-án az indulók pályabejáráson vettek részt, majd a KMAC fogadást adott a tiszteletükre.
 
Pénteken, mintegy húszezer néző előtt kezdődtek meg az edzések. Ekkor a versenyzők még csak ismerkedtek a pályával, 110 km/h óra körüli átlagokat futottak.
 
A szombati edzésnap után a versenyzők részt vettek az egy évvel ezelőtt versenybalesetben elhunyt Rudolf Steinweg pasaréti emlékművének avatásán.
 
A vasárnap délelőtti versenyre több mint 100 000 néző gyűlt össze. A díszpáholyban foglalt helyt Horthy Miklós kormányzó, az induló nemzetek nagykövetei, Szendy Károly Budapest polgármestere és a magyar autósport vezetői.
 
A pályát záró autó 11:35-kor indult el, majd visszaérkezése után zászlójelre beindították a versenykocsikat és elindították az időmérőtorony óráját, melynek mutatója egy perc alatt körbeérve indította el a versenyt.
Az első kör után Rosemeyer vezetett Stuck és Caracciola előtt, majd Stuckot megelőzte Brauchitsch és Nuvolari is. A 9. körben az élboly lekörözte Hartmant.
 
A 11. körben Caracciola átvette a vezetést, amit Brauchitsch 13 forduló után vett vissza a célegyenesben. Ezalatt a mezőny egyre jobban széthúzódott. A lekörözés sorsára jutott Dobson Martin és Tadini is. 100 km megtétele után Chiron a depóba hajtott, majd kompresszor hiba miatt feladta a versenyt.
 
A 21. körtől a karját fájlaló Stuck helyett Delius vezette tovább a kocsit. A 28. körben Nuvolari vette át a harmadik helyet Caracciolától, aki nem sokkal később olajcsőtörés miatt kiállt a versenyből. A 30. körben a Rosemeyert egyre jobban szorongató Brauchitsch kicsúszott, de ez a hiba kb. két perces hátrányt jelentett számára.
 
A második helyen álló Nuvolari körről körre csökkentette a hátrányát Rosemeyerrel szemben. A 35. körben pedig a célegyenesben meg is előzte őt és előnyét egyre jobban növelte. Mindeközben, a 33. körben Martin is feladásra kényszerült. 200 km megtétele után már csak az első két hely sorsa lehetett kérdéses,
 
A 48. körben Brauchitsch is feladta a küzdelmet, majd
Tazio Giorgio Nuvolari előnyét tovább növelve futott be elsőként a célba
(Tazio Giorgio Nuvolari 1892. november 16. – 1953. augusztus 11. olasz motor- és autóversenyző, beceneve A Repülő Mantovai (Il Mantovano Volante). 1932-ben Grand Prix versenyzésben ő volt az Európa-bajnok.előnyét tovább növelve futott be elsőként a célba.)
 
  Smahó Viktória