Hírek

A konvojozásról

A konvojozásról

A konvojozás íratlan szabályai.

Tapasztalatom alapján nagyon kevés embernek van elképzelése arról, mire és miért kell figyelni, ha konvojozásról, azaz konvojban haladásról beszélünk. Papíron persze mindenki tud vezetni, és mindenki azt gondolja, hogy ismeri és tudja az autóoszlopban haladás alapelveit. A gyakorlat sajnos viszont az, hogy ez nagyon nem így van. Erre szeretnénk rávilágítani az alábbi gondolatsorokkal. 

Először is szögezzük le azt, hogy az autózás a veszélyes üzem! Egy autós találkozón vannak, akik felfokozott állapotba kerülnek, és bizonyítani akarnak. De vajon kinek és egyáltalán miért?
Nem kell bizonygatni a vezetési tudást közúton, arra ott vannak a zárt pályák.
 
Pár fogalom a konvojban: vezérgép, záróautók, utóvéd, konvojozók.
 
         
 
Konvojozók:
Főleg nekik készült ez a leírás, és akik nem tartoznak a másik 3 csoportba!
 
Vezérgép:
Gondolom egyértelmű, ez a jármű az első a konvojban, ő diktálja a tempót. Ezt a gépkocsit nem előzheti meg egyik konvojozó sem, mert akkor elszabadul a pokol, és csak kalamajkához vezet. A vezérgépet csak a záróautó(k) előzhetik meg, de ők sem mindig és ők sem minden esetben.
 
Záróautó:
Általában a vezérgép mögötti egy – két, szintén feladattal ellátott autót nevezzük így. Akkor van szerepe, és akkor előzi meg a vezérgépet, ha az útvonal megtétele közben közeledik egy olyan csomópont (pl körforgalom, illetve kereszteződés) melyet zárni kell. Zárni, pedig azért kell, hogy a konvoj ne szakadjon szét, és ne kerüljenek OFF verdák közénk. A csomópont leküzdése után a konvojban résztvevőknek segíteni kell a záróautók újbóli előre jutását zárás után.
 
Utóvéd:
Gondolom ez is egyértelmű, ő az utolsó a sorban, szemmel tartja a konvojt és folyamatos kapcsolatban –telefon, adóvevő- van a vezérgéppel. Nem várt esemény, például bármely résztvevő félreáll (műszaki meghibásodása esetén), ő megáll mellette, és megkérdezi, kell e segítség, ha igen szól a vezérgépnek. Konvoj megáll és gyorsan maximum 1-2 perc alatt, kiderítjük, ki tud segíteni a bajba jutottnak. Ezután a konvoj tovább indul, hogy a közúti forgalmat ne tartsuk fel és saját magunk menet tervét, se borítsuk fel túlságosan, mert lehet, hogy konvojhoz csatlakozók vannak az útvonal távolabbi pontján. Mindezeken túl ő látja el kisegítő információkkal a vezért, mint pl , „lassabban”, „gyorsabban”, „offos autó előz”…stb.
 
A vezérgépnek illik a megengedett sebességkorlátozás (legalább) maximumán haladni, egyenletes sebességgel. Ez azért fontos, mert az utóvéd mögé megérkező OFF járművek gyakran próbálják átfűzni magukat a konvojon, és ez nem a legjobb. Ez egyrészt nem szép látvány a sok Alfa Romeo között, másrészt balesetveszélyes. Amennyiben mégis bekerül egy OFF jármű a konvojba, segítsük az előre jutását, akár lehúzódással is!
 
Az OFF verdákkal és vezetőikkel lehetőleg kulturáltan viselkedünk, semmiképpen nem kényszerítjük őket árokba, nem mutogatunk és kiabálunk Alfáshoz nem illő szavakat. Ilyenkor nem csak a modortalan viselkedést, az elkövetőt minősítik, hanem az egész Alfás társadalmat. Ugye nem szeretnék, hogy rossz legyen a közvélemény rólunk? Ne feledjétek, a konvojban nem önmagad, hanem az egész konvojt és csapatot képviseled!
 
A konvojozók ügyeljenek a követési távolságra, a megfelelő távolság pedig a fékút ugyebár. Bár én szeretem, ha ettől egy kicsit rövidebb a távolság, de ezt csak az vállalja, aki az általa választott térközben adott esetben MEG IS TUD ÁLLNI.  
 
 
FŐ a biztonság mindenek előtt!
 
Tegyük fel, hogy a vezérgép sebessége 130km/h. Ekkor a 10-15. konvojozó vagy utóvéd sebessége akár 150-160 km/h is lehet.
 
Nem megfelelő magatartás és vezetési stílus a gázt adok és fékezek egy picit!
A fékező autó, nevezzük „A”-nak mögött haladó „B” már nagyobbat fékez, a „C” még nagyobbat és lehet, hogy a „G” jelű jármű már satufékkel próbálja elkerülni a karosszériás műhelyt. Viszont ha fékezéskor is figyelünk egymásra, akkor jóval kisebb az esélye az ütközésnek. Egyik szemünk mindig előre néz, másik, pedig a tükörben figyeli a hátsó autókat. Például mi vezetjük az „A” jelű Alfát.
A megfelelő magatartás, hogy a fékezéssel egy időben balra vagy jobbra húzódunk, a „B” jelű ezzel ellentétes irányba, a „C” jelű leköveti „A” jelűt, „D” jelű, pedig a „B”-t követi. Ezzel egy közlekedési sávban kialakítunk 2 sávot, mely keskeny lesz, de mentőöv lehet.
 
A vezérgépet, záróautókat valamint az utóvédet a rendezvény szervezője jelöli ki, konvojozás közbeni önkényes „most én záróautó leszek, de jó buli, megmutatom a csajomnak, milyen macho vagyok” kezdeményezést, köszönjük, de nem kérjük.
 
Megfigyeltem azt is, hogy vannak páran akik minden kanyar előtt fékeznek. Bármilyen lassan is megyünk, ez nem jó. Nem jó, mert nő a követési távolság, nem jó, mert kopik a fékbetét és károsítja a környezetet, nem jó, mert nem várt fékezésre készteti mögötte haladót. Ugye ezután következik a már említett egyre nagyobb fékezések sora. Aki úgy érzi, hogy gyengébben vezet, az inkább szóljon a szervezőknek és a konvoj első felébe álljon, ne a végére.
 
 
Szóval, figyeljünk egymásra Alfistik, hogy öröm maradjon a konvojozás :)
 

Blacky