A konvojozásról
A konvojozás íratlan szabályai.
Tapasztalatom alapján nagyon kevés embernek van elképzelése arról, mire és miért kell figyelni, ha konvojozásról, azaz konvojban haladásról beszélünk. Papíron persze mindenki tud vezetni, és mindenki azt gondolja, hogy ismeri és tudja az autóoszlopban haladás alapelveit. A gyakorlat sajnos viszont az, hogy ez nagyon nem így van. Erre szeretnénk rávilágítani az alábbi gondolatsorokkal.
Főleg nekik készült ez a leírás, és akik nem tartoznak a másik 3 csoportba!
Gondolom egyértelmű, ez a jármű az első a konvojban, ő diktálja a tempót. Ezt a gépkocsit nem előzheti meg egyik konvojozó sem, mert akkor elszabadul a pokol, és csak kalamajkához vezet. A vezérgépet csak a záróautó(k) előzhetik meg, de ők sem mindig és ők sem minden esetben.
Általában a vezérgép mögötti egy – két, szintén feladattal ellátott autót nevezzük így. Akkor van szerepe, és akkor előzi meg a vezérgépet, ha az útvonal megtétele közben közeledik egy olyan csomópont (pl körforgalom, illetve kereszteződés) melyet zárni kell. Zárni, pedig azért kell, hogy a konvoj ne szakadjon szét, és ne kerüljenek OFF verdák közénk. A csomópont leküzdése után a konvojban résztvevőknek segíteni kell a záróautók újbóli előre jutását zárás után.
Gondolom ez is egyértelmű, ő az utolsó a sorban, szemmel tartja a konvojt és folyamatos kapcsolatban –telefon, adóvevő- van a vezérgéppel. Nem várt esemény, például bármely résztvevő félreáll (műszaki meghibásodása esetén), ő megáll mellette, és megkérdezi, kell e segítség, ha igen szól a vezérgépnek. Konvoj megáll és gyorsan maximum 1-2 perc alatt, kiderítjük, ki tud segíteni a bajba jutottnak. Ezután a konvoj tovább indul, hogy a közúti forgalmat ne tartsuk fel és saját magunk menet tervét, se borítsuk fel túlságosan, mert lehet, hogy konvojhoz csatlakozók vannak az útvonal távolabbi pontján. Mindezeken túl ő látja el kisegítő információkkal a vezért, mint pl , „lassabban”, „gyorsabban”, „offos autó előz”…stb.
A fékező autó, nevezzük „A”-nak mögött haladó „B” már nagyobbat fékez, a „C” még nagyobbat és lehet, hogy a „G” jelű jármű már satufékkel próbálja elkerülni a karosszériás műhelyt. Viszont ha fékezéskor is figyelünk egymásra, akkor jóval kisebb az esélye az ütközésnek. Egyik szemünk mindig előre néz, másik, pedig a tükörben figyeli a hátsó autókat. Például mi vezetjük az „A” jelű Alfát.
A megfelelő magatartás, hogy a fékezéssel egy időben balra vagy jobbra húzódunk, a „B” jelű ezzel ellentétes irányba, a „C” jelű leköveti „A” jelűt, „D” jelű, pedig a „B”-t követi. Ezzel egy közlekedési sávban kialakítunk 2 sávot, mely keskeny lesz, de mentőöv lehet.
Blacky