Hírek

Az Autodelta-sztori

Az Autodelta-sztori

 

Az Autodelta-sztori

 
Az Alfa Romeo versenytörténelmében sokhelyen felbukkan az Autodelta név, amelyről az idősebbeknek az olasz gyári versenycsapat, a fiatalabbaknak az angol tuningcég ugrik be. Ez ugyanaz az Autodelta? Vagy netán kettő van belőlük? Hogy is van ez?
 
 
 
Az olasz Autodelta
 
 
Az Alfa Romeo versenyrészlege a 30-as években az Enzo Ferrari-féle Scuderia Ferrari volt, de miután a Commendatore egyre inkább saját terveivel volt elfoglalva, 1938-ban az Alfa visszavette a gyári csapat "kiszervezett üzemeltetését" és megalakult az Alfa Corse, ami formálisan az Autodelta elődjének tekinthető.
1961-ben jött létre, eredetileg Auto-Delta néven, Carlo Chiti (korábban Alfa és Ferrari mérnök) és Ludovico Chizzola, egy olasz Alfa kereskedő alapították. A kezdetekben amolyan "félgyári" alakulat volt, amit aztán 1963-64 folyamán hivatalosan is az Alfába olvasztottak és az Udinében található központjukból Settimo Milanese-be költöztettek, hogy közelebb legyenek a gyárhoz, az elnevezés pedig Autodelta Spa lett. 
 
   
 
Ezzel a korábbi kis műhely óriási lehetőségekhez jutott, közvetlenül a gyárral dolgozhatott együtt és használhatta a Baloccoban lévő pályát az új fejlesztések tesztelésére. A szorosabb együttműködés első eredménye a Giulia TZ volt, amit aztán a TZ2 (A Giulia TZ családról nemsokára bővebben is írunk egy következő cikkben) és a legendás GTA követett. Ezek a típusok megszámlálhatatlan győzelmet arattak a különböző versenysorozatokban és tovább öregbítették az Alfa Romeo hírnevét. A kisebb kategóriák után Chiti a "nagyvadak" között is bizonyítani akart és meggyőzte a gyár vezetőségét, hogy építsenek egy 12 hengeres motort, amely végül a Tipo 33 különböző verzióiba került bele. Versenyeztek velük a Sportautó Világbajnokságon, a Nordic Challenge kupán, az Interserie-ben, a CanAm sorozatban is és több konstruktőri címet nyertek a 70-es években. A Sportautó Világbajnokság megnyerése után jöhetett a királykategória, vagyis a Forma-1, ahol a Brabhamnak szállítottak motorokat. Ez az együttműködés – diplomatikusan fogalmazva – csak mérsékelt sikereket hozott, így az Alfa később kiszállt a Száguldó Cirkuszból.
 
   
 
Ezt követően fokozatosan leépült az Autodelta, sokáig csend volt körülötte. A legendás név legközelebb a mai WTCC, vagyis túraautó-világbajnokság elődjének tekinthető ETCC-ben (túraautó Európa-bajnokság) tűnt fel újra, AutoDelta Squadra Corse néven. Később a Monika Sipsz vezette N.Technology vette át tőlük az akkor 156-osokkal futó csapatot és versenyeztette őket egészen az Alfa 2007 végén történt kivonulásáig.
Napjainkban ez az Autodelta gyakorlatilag már nem létezik, csak a sportlexikonokban feljegyzett sikerek hirdetik egykori dicsőségét, az elnevezés pedig az angol műhely nevében él tovább.
 
Az angol Autodelta
 
 
A "másik" Autodeltát egy Jano Djelalian nevű olaszautó-rajongó mérnök alapította 1987-ben Angliában, az elnevezéssel tisztelegni akart az olasz csapat múltja és sikerei előtt – az Alfa Romeo pedig megengedte neki a név használatát. Ő már nem versenyautók felkészítésével, hanem utcai autók tuningolásával kívánt foglalkozni és a cég a mai napig tartja magát ehhez.
 
Jano azzal a céllal hozta létre műhelyét, hogy a gyári teljesítménnyel nem elégedett Alfa Romeo tulajdonosoknak teljeskörű tuning-szolgáltatást nyújtson. Londoni központjukban mindennel foglalkoznak, az ügyfél gyakorlatilag nem tud lehetetlent kérni: motor- és chiptuning, spoilerszettek, kipufogó, differenciálmű, fék, turbó, kompresszor, bőrbelső, sportfutómű és még ezerféle kiegészítő.
 
   
 
Mindent házon belül, saját maguk fejlesztenek és gyártanak, magasan képzett mérnökök és egyéb szakemberek alkotják az Autodelta profi és tapasztalt csapatát. A cég filozófiája nagyon egyszerű: mindenből a legjobbat. A folyamatos kutatás és innováció, a tesztelések és tapasztalatok, a vásárlók visszajelzéseinek figyelembevétele mind-mind a minőség garanciái. Az ügyfél nem egyszerűen új alkatrészeket kap az autójába, hanem komplett szolgáltatást, az elképzelések ismertetése után a mérnökökkel közösen, személyre szabottan tervezik meg az optimális tuningcsomagot. Nemcsak a most futó típusokhoz, hanem gyakorlatilag a 80-as évek végétől gyártott szinte valamennyi Alfához kínálnak kiegészítőket, még az olyan unikumnak számító modellekhez is, mint az SZ/RZ páros. Európában 8 országban van hivatalos képviseletük, de jelen vannak például Oroszországban, Costa Ricában, Japánban és Thaiföldön is.
 
A minőségi szolgáltatásnak természetesen ára van, az embernek mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ha Autodelta "okosítást" szeretne Alfájára. Csak egy példa: ha 159-esünk van és teljeskörű (fék, motor, spoilerek, váltó, kipufogó, futómű) tuningot szeretnénk, akkor nagyjából 2-3 millió forint közötti alkatrész összegre számíthatunk, ezenfelül a munkadíj és persze el kell látogatnunk a legközelebbi Autodelta képviselethez, ami esetünkben Németország vagy Svájc lehet. Cserébe kimagasló minőségű alkatrészeket, profi beépítést és természetesen garanciát kapunk.
 
   
 
A tuning mellett az Autodelta igyekszik közelebbi kapcsolatot kialakítani az Alfa Romeo rajongókkal, 2005 óta több alkalommal megrendezték az Autodelta Tour elnevezésű túrát, ami egy több európai országot érintő road show. A 2007-es turné különösen fontos volt, hiszen ebben az évben ünnepelték fennállásuk huszadik évfordulóját, amit limitált modellekkel és különleges programokkal tettek színesebbé.
 
Az Autodelta honlapja: http://autodelta.co.uk/
 
 
A Scuderia del Portello
 
Az Autodeltához nem, de az Alfa Romeo versenytörténelméhez szorosan kapcsolódik, így mindenképpen meg kell említeni.
Az elnevezéssel a legendás kezdetek előtt akartak tisztelegni, ugyanis az A.L.F.A. gyár eredetileg a via Portellon volt Milánóban. Ez az "istálló" 1982-ben alakult gyári közreműködéssel, az oldtimer Alfákkal hétvégi veteránversenyeken részt vevő "gentleman sofőrök", vagyis lelkes amatőrök hívták életre. Célja, hogy az öreg autókat gyári támogatással tudják restaurálni, karbantartani és versenyeztetni. Ilyen részleg szinte valamennyi nagymúltú európai autógyárnál működik, hasonló például a Ferrari Classiche Maranelloban vagy a Mercedes-Benz Classic Center Stuttgartban.
 
   
 
A Scuderia del Portello honlapja: http://www.scuderiadelportello.org/index_en.html
 
 
Pócsföldi Tamás (Tommi)