Hírek

Vagyonadó = lóerőadó ?

Tisztelt Olvasó,

Mint az már közismert, az idei évtől újabb adónem, kis túlzással mondhatni sarc sújtja a nagy teljesítményű autók tulajdonosait, köztük jónéhány Alfást is, ennek neve pedig „luxusadó” vagy „vagyonadó”.

Röviden a tájékoztatás kedvéért ez arról szól, hogy a kirótt teljesítményadó (korábban súlyadó) összegén túl a 170 LE ( avagy 168LE ) és 235 LE névleges teljesítményű  autókra az adó dupláját, a 235 és 268 (270) Le közti autókra a két és félszeresét, 268 LE felett pedig a tripláját kell befizetni a tulajdonosnak a nagy közös zsákba.

A probléma, mint azt más sokan megénekelték, csak az, hogy az adó kiszabásának módja köszönőviszonyban sincs az adó céljával és kitűzött célokkal illetve „célközönség” körével. Hogy miért? Az adónem neve „luxusadó”, kirovásának pedig elvileg az a célja hogy a módosabbak, vagyis a gazdagabbak többet fizessenek a közös be. A vonatkozó adótörvény az ilyen autók mellett gyakorlatilag egy lapon említi a yachtokat, magánhelikoptereket, magánrepülőket, amelyek valljuk be, inkább tartoznak a luxus kategóriájába.

Sok autós, köztük sok Alfás sem ért egyet az adóztatásnak ezzel a metódusával. Csak hogy tisztázzuk, oldalunk teljesen politikamentes, így hangsúlyozni szeretnénk, ezzel a módszerrel semmilyen párt, vezetés, rendszer vagy irányítás alatt nem nagyon tudunk egyetérteni.

Szögezzük azt is le gyorsan, nem a közteherviselés és az adófizetés rendszerével és elméletével vannak aggályaink, hanem a kivitelezési struktúrával. Azzal is csak azért, mert a törvény ilyen módú megszabásával nem azt a célközönséget, nem azokat az adózókat érik el, akiket szerettek volna, nomeg sok olyan embert terhelnek meg ezzel akinek nemhogy a luxushoz, hanem még a vagyonhoz sincs túl sok köze….(Hol az igazság mostanában..)

Hogy miért is? A gépkocsik névleges, vagy forgalmi engedély…stb szerinti teljesítménye nem vagy nem okvetlenül tükrözi az adott autó értékét, vagy a tulajdonos vagyoni állapotát. Ennek példájára sok fórumon és médiában szerepelt rengeteg okfejtés, többek közt például a Totalcar magazin Saab-os példája. Másrészt, a hazai adóztatások és díjszabások rendszerében értékalapnak sok helyen az ETAX listáját veszik kiindulópontnak, vegyük ide például csak a behozatalt, vagy a különféle biztosítási helyzeteket, ami alkalmasint jóval közelebb áll a valósághoz.

Hogy az Alfások közül kiket is érint ez az új adónem? Mindenkit, akinek a vasa a dízelek közül CF4-es vagy újabb 2,4Mjet motorral szerelt, valamint a benzinesek közül gyakorlatilag minden V6Tbi, 1750TBI, 1999 utáni 2,5 és afeletti V6 erőműves járgányt.

Csak a miheztartás végett, egy most mondjuk 10-15 éves, 3.0 V6 motoros 164-es vagy 166-os Alfa ETAX szerinti forgalmi értéke valahol 200.000,- és 700.000 Ft közt van. Ez ám a nagy luxus meg főúri dőzsölés…..

Eleddig közülünk mindenki csak magában, vagy kisebb-nagyobb Alfás vagy baráti társaságban morgolódott a dolgon, ma viszont szerkesztőségünk egy érdekes levelet és megkeresést kapott.  A levél feladója egy szintén honi Német márkaklub egyik képviselője, és arról érdeklődött, hogy adott esetben IDÉZEK:

”..rész vennénk-e egy az egymás iránti szolidaritás jegyében, az autós klubok összefogásával megvalósuló  demonstráción, amelyet az Autóklub és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete is támogat. (állásfoglalásuk közleményeik révén ismert)  Félreértés ne essék, nem mi szervezzük ezt. De afelől biztosíthatok mindenkit, hogy mi jelentős létszámmal képviselnénk a márkát…”

Nos, szerkesztőségünk a tagok nevében egy személyben nem nyilatkozhat, de biztosítottuk a feladót, hogy megkérdezzük tagságunkat, és annak eredményéről elküldjük válaszunkat.

                                                                             

Kérünk tehát minden olvasót és Alfást, aki így vagy úgy érintve érzi magát, vagy csak szeretné az álláspontját megosztani a tagsággal és a nyilvánossággal, hogy a fórumban található szavazáson jelezze, hogyan vélekedik a dologról:

http://www.alfaromeoclub.hu/index.php?option=com_agora&task=topic&id=28&Itemid=2

Amennyiben a dolognak lesz fejlemény, arról természetesen a későbbiekben beszámolunk!