Magazin

Legkisebb ugrifüles

Legkisebb ugrifüles

Alfa Romeo Giulietta 1,4 TBI 120 Le

Egy ideje adósok vagyunk ezzel a teszttel.
Az egyik leghíresebb és legnépszerűbb Alfa Romeo Club Magyarország találkozóját szervezem Mike és Blacky barátaimmal. 2011-ben az Elaforg 2000 Kft mellett a másik legnagyobb támogatónk a Veszprémben található Alfa-Fiat kereskedés, az AUTÓ FORRÁS Kft volt. A kereskedés biztosította számunkra a Giuliettát, mint pályabejáró autót, üzemanyag fedezettel együtt! Ezúton is köszönjük még egyszer! Sokat használtuk az autót, így megírjuk, hogy mi hogyan láttuk, éreztük, tapasztaltuk.

A hófehér Giulietta egy pár nézelődő gyűrűjében várta, hogy végre elindulhasson velünk a kereskedés udvarából. Míg elfoglaljuk az autót, addig az érdeklődők megvizsgálják kívülről-belülről, illetve pár kérdést is feltesznek. Igaz mi csak pályabejárásra vittük az Alfit, és csak lelkes Alfarajongók vagyunk, de amire tudtuk a választ, azokat megválaszoltuk. Befészkeltük magunkat, majd elindultunk utunkra. Az érdeklődők, hosszan elkísérték tekintetükkel a "Julist" :)

Az 1,4-es 120 lovas motor viszonylag csendben teszi a dolgát, kellemesen húz. 3-3,5e közt elváltogatva, ¾-es pedálállással, dinamikusnak érezni, a váltások után érezhetően újult erőre kap és megindul. Ha viszont jobban kihúzatjuk, akkor sajnos nem kapunk komolyabb plusz teljesítményt. Csodát persze nem is vártunk egy 120 lovas autótól. Átlagautós mércével nézve teljesen jól a halad ezzel a motorral. Ha hasonlítani kéne, akkor a 147-156 1.6TS 16V-hez tudnánk hasonlítani, mert hasonló mérettel, súllyal és szintén 120 lóerős motorral bírnak.

Mike barátomnak 1.6-os 156-a van. Vezette a Gilulittát és azt mondja, hogy szerinte is hasonló a két autó dinamikája, de úgy érzi, mintha a Giulietta valamennyivel fürgébben indulna meg. Ha megnézzük az autók adatait, akkor szintén alátámasztódik, amit érzünk.

  Giulietta 1.4 TBi 147 1.6 TS 16V 156 1.6 TS 16V
Teljesítmény 120 Le 120 Le 120 Le
Nm / fordulatszám 206 / 1750 146 / 4200 144  / 4500
Súly 1280 Kg 1265 Kg 1260 Kg

0-100km/h-ra

9.4s 10.6 s 10.5 s
Végsebesség 195 Km/h 195 Km/h 200 Km/h
Átlag fogyasztás 6.6 L/100km 8.2 L/100km 8.2 L/100km

 

A nyomaték alacsony fordulaton történő keletkezése, a diesel motorokra jellemző tulajdonság. Üdvözöljük a mai benzines turbós autókban is ezt a megoldást, hiszen a legtöbbet alacsony illetve alsó fordulatszám tartományokban használjuk a motort. Ezért is érezni, hogy a fordulatszám alsó felében dinamikusan viszi a kasznit előre. Ez a belépő motor, tökéletesen elég arra, hogy eljussunk A-ból B-be. A KRESZ által behatárolt sebességek tartása játszi könnyedséggel megy még ezzel az alap motoros "Julissal" is.Gyorsulása miatt sem kell szégyenkeznünk a kategóriájában. Aki ettől többre vágyik, az válassza a szintén 1.4-es, de már 170 lóerővel bíró verziót. Azt az 50 plusz lóerőt rendesen kiérezni, illetve lehet még fokozni, mert ott van a csúcs kivitel, az 1.8 TBi 235 lóerővel. Az már 6.8 alatt megfutja a 0-100-at és 5 lóerő híján dupla olyan erős, mint az alap "Julis" :)

De kanyarodjunk csak vissza a jó kis 120 lovas "Juliskánkhoz". 
A fogyasztás egyre jobban előtérbe kerülő adat, a mai drága üzemanyagok korában. Dinamikus használat mellett (többet volt „D” állásban a DNA kapcsoló, mint „N”-be) jellemzően 7.5- 9 L/100km fogyasztásokat mértünk. Összesen 1200km tettünk meg az autóval. Úgy érzem, hogy a turbómotor adta lehetőségeket kihasználva, túlnyomóan lendületes haladással, az autópályán kicsit a megengedett felett haladva, teljesen korrekt fogyasztási adatok adódtak. Szerintünk méltó utódja egy 156-147 1.6 TS16V-nek mikor elérkezik az idő a frissítésre. Nézzük, hogy mi hárman, hogy is látjuk a Giuliettát. Mivel mindhármunknak 156-sa van, így hát ahhoz mértük. Így talán mindenki jobban el tudja képzelni azt, amit írunk róla.

Helykínálat és belső:

Belül elfogadható méretű 4 felnőtt ember számára. Sajnos az első ülés nem hozza a 156 kényelmét, de az is hazugság lenne, ha azt írnánk, hogy nem jó.
Kicsit fészkelődni kell, de meg lehet találni a megfelelő ülés-kormány beállítást.
A hátsó ülés alsó lapja viszont érezhetően rövid, nem tudja alátámasztani a combot.A háttámla dőlése közel van a függőlegeshez. Szóval hátul sajnos messze nem olyan kényelmes, mint egy 156-os.
A felhasznált anyagokat jónak találtuk, eldolgozási hiányosságokkal nem találkoztunk. A kormányból viszont szeretnénk majd egy kicsit kisebbet a facelift után, mert egy picit nagynak találtuk.

A műszerfal kialakításának a megítélése egyéni dolog. A szépérzet mindenkinek más és más. Mi hárman azt valljuk, hogy nem tudja a 156-os belső varázsát felülmúlni, főleg a műszerfal formája, ami sikerülhetett volna másként.
Kíváncsiak lennék milyen belsők születtek, mire rámondták a mostanira az áment. A csomagtartója 350L, míg a 156-é 380L.  Én még is egyenértékűnek mondanám, mert az 5. ajtó nyithatósága miatt olyan dolgok is berakhatóak, ami a lépcsőshátú 156-ba nem. Továbbá szintén előny, hogy az ülések lehajtásával tovább bővíthető a csomagtér.

Futómű:

Nos, elérkeztünk az Alfák egyik sarkalatos pontjához. Azt már megszoktuk, hogy általában a kategóriájukban verhetetlen futóművet alkotnak és nincs ez másként a Giuliettánál sem.

17-es felniken és 225/45R17-es Pirelli PZero Nero gumikkal fut a tesztautó.
Hihetetlen stabil ez az alap Giulietta! Aki ezzel az autóval „leesik” az útról az vagy olyan tempóval ment be a kanyarba, amivel a fizikát szerette volna meghágni, vagy elaludt a kormány mögött, vagy csak egyszerűen nem tud vezetni. Szerintünk a 156-tól érezhetően stabilabb, lerobbanthatatlan az útról.
A menetstabilizátor sokat megenged a vezetőnek. Volt, hogy azt hittük elromlott és azért nem avatkozik be, de természetesen szó sem volt erről. A fék is jól végzi a dolgát, jól adagolható és jól lassítja az autót. DNA kapcsoló „D” állásban érezhetőbben jobban fog, szó szerint "harap" a tárcsába.
Tehát vezethetőségre, és úttartásra nagyon jó a Giulietta.

Összegezvén a tesztben tapasztaltakat, nyugodtan kijelenthetjük, hogy remekre sikeredett a Giulietta. Szerintünk ezzel a 120 lovas motorral fog a legtöbb fogyni belőle, mint annak idején a 147-156 is a 120 lovassal volt a legkelendőbb. Kellően dinamikus, fogyasztása mérsékelt és helykínálata elfogadható.Továbbá az  5M Ft-os lélektani határ alatt van az alapára.

Blacky - Mike - George