Magazin

Találni még gyöngyszemet

Találni még gyöngyszemet

Reggel van. Ideje indulni a Kaposi Alfa találkozóra. A Spider a ház előtti parkolóban várja az indulást. Előző este fényesre suvickolt gyönyörűséget finom harmat fedi egyenletesen. Na persze ez is jól áll neki. Hagyom rajta, nem kezdem el letörölni, majd a célállomás előtt pár kilométerrel egy benzinkúton megigazítom a sminkjét, addig úgy is gurulni fog durván 200km-et. Kulcson a gomb megnyom, ajtóban a zár kattan, lehet beszállni. Finom rúgásra indul, de nem indulok el azonnal. Várok egy picit míg összeszedi magát, mondjuk úgy felébred. Addig fészkelődöm, zenét kapcsolok, majd egyes és indulás. A pályáig kímélem, még is csak most riadt meg J lassan kezd áradni a meleg levegő a szellőzőkből. Miután beálltak az üzemi paraméterek felveszem az utazót és tartunk a többi Alfás felé. A pályán megcsodálják páran, van, aki át is int és mutatja a „frankó” egyezményes jelét.

Én meg kis mosollyal gyűjtőm a bókokat, a tulajdonosa helyett. Egy köztes állomáson még 2 Alfa és egy Lancia csatlakozik, így már konvojban folytatjuk utunkat. Így is felfigyelnek ránk páran, zsinórban követjük egymást. Kellemes tempó, jó kis zenék, halkan suhanó táj, igen kérem, ez az örömautózás.
Az ember hirtelen elfelejti a napi kínjait, megfeledkezik minden másról és csak élvezi a vezetést, amihez jó partner a 2001-es GTV Spider, amiben épp most fordul át az óra a 70ezerre. Az autó minden porcikáján, rezdülésén érezni, hogy valóban nagyon keveset futott eddig. Eseménytelenül telik eddigi utunk, letérünk a pályáról, most kb 60km országút következik. Ahogy közeledtünk a pályaletérőhöz, úgy kémleltem egyre többet az ablakon át a kinti időjárást. A tervemben az volt, hogy ha már lespórolták róla a tetőt, akkor úgy is szeretnék vele majd autózni. A reggeli pályázás és hőmérséklet nem igazán csábított arra, hogy elhúzassam, magam felöl a tetőt, de az egyre többet kikandikáló napocska mind többször jutatta eszembe, hogy csak meg kéne már nyomni azt a gombot, amitől eltűnik majd a tető. Rászántam magam, kb 30km se volt a célig, így félrehúzódtam. Kézifék be, tetőrögzítés kiold, indulhat a tető eltűntetés. Határozottan begyűrte a csomagtartó elé a tetőt és már kabrióként funkcionált a verda. Folytatva az utat néha, néha megfogalmazódott bennem, hogy korán tűntettem el a tetőt, de ha nem mentem 90 fölé, akkor még szélfogó hiányában is elviselhető maradt a légáram. Kicsit rásegítettem a fűtéssel és már rendben is voltunk. Még is csak kabrió, akkor hagy lobogjon az a haj. Már persze akinek van, mert nekem nincs olyan hosszúra hagyva. Más világ ez a kabriózás, tetszik Az Alfás találkozóra megérkezvén, a belépési procedúra után leparkoltam. Mivel nem az enyém, így nem gyorsulgattam vele, inkább hagytam hagy pózoljon a többi társa közt.Néha néha elkaptam egy-egy pillanatot, hogy pár rajongó körbejárja, illetve fotózta.

Ezen kis élménybeszámoló után vizsgáljuk meg közelebbről ezt a ritka remek példányt. Vili barátom régóta szemezgetett a GTV Spider hirdetésekkel. Álmai Spiderében úgy gondolta, hogy  majd 6 hengeres motor lesz, de a sors egy szinte új állapotú 2.0 Twin Spark-ot gurított elé.
Az autó annyira jó állapotban volt, hogy némi gondolkodás után úgy döntött, hiába a 2 henger mínusz, ez lesz a következő Alfája.

2001-et írtunk mikor a kis vászontetős elhagyta a gyárat. Következő 2 évét egy szalonban töltötte, majd elkezdte gyűjteni a kilométereket. A tulajdonosváltást megelőző 1,5 évét szintén vesztegléssel töltötte, így maradhatott meg szinte makulátlan állapotban. Mintegy 2 hétig élvezhettem eme remek verdát, aminek az lett a következménye, hogy elkezdtem én is böngészni a Spider hirdetéseket.. … De kanyarodjunk vissza a főszereplőhöz.. A teszt ideje alatt fordult át 70ezer kilométerre a számláló, ennek hozamaként a motortértől kezdve az utastéren át, érintetlen gyári állapotnak örvend. A kasznin sajnos nem telt el az idő nyomtalanul, sajnos pár karcolást begyűjtőtt az évek alatt, de etzen kívül semmi komoly baja nem volt.

A forgalomban még most is megbámulják a 13 éves Alfát, akár a városban akár a pályán közlekedtem, jó pár elismerést gyűjtöttem be Vili barátom helyett. A tetőnélküliségnek ára van, mégpedig súlyban mérve. Emiatt a 150 lovas 2000-es motor visszafogottabban mozgatja a kasznit, de ha őszinték akarunk lenni tetőnélküli utazáskor nem az a lényeg, hogy mennyi idő alatt éri el mondjuk 60km/h-ról a 130-at, vagy, hogy stopperral mérjük A-ból B-be történő transzportálásunkat. A kabriózáshoz szerintem pont elég a 2 literes Twin Spark teljesítménye. Hangja is a kellemesebb hangú 4 hengeresek közé tartozik. 3500-4500 között elváltogatva kellemesen autózható a Spider. De ha a helyzet megkívánja akár 7ezer környékéig is ellehet küldeni a fordulatszámmérő mutatóját.
Ha valakit érdekel a fogyasztás, annak elárulom, hogy vegyes használatban, hol tetővel, hol tető nélkül, 25km-es napi agglomerációs ingázással, plusz egy Kaposújlaki kirándulással fűszerezett 2 hét átlaga 8.7 L/100km-re adódott. Nem vártam kevesebbet, nálam ez a megfelelt kategória, ez kipipálva. A hegyi szerpentineken is jól mozog a Spider. Élvezet vele a kanyargós szakaszok leküzdése. Ami talán furcsa érzés azoknak, akik nem járnak rendszeresen kabrióval, hogy rosszabb útburkolaton, (pl  macskakövön ) lendületesebb kanyarodáskor kismértékű szitálást érezni, mintha ki akarna törni a hátulja. Természetesen nem vészes, nem igényel semmilyen komoly beavatkozást, de mindenképpen fura érzés elsőnek megtapasztalni, pár forduló után megszokható. Talán ezzel le is tudhatjuk a fix tetejű társaihoz képest a negatívumukat. Tető nélkül felhúzott oldalablakokkal, szinte huzat nélkül lehet 110-120 közt autózni. Egy szélfogóval tovább lehet emelni az utazó sebességet, de ezt az extrát még nem tartalmazza a tesztünk főszereplője. 178 centimmel és egyre közeledve ahhoz a határhoz kilóban, amitől már embernek néznek valakit, jól elfértem a GTV Spider-ben a csukott tető alatt is. A  ki és beszállás kisebb tornamutatvány, a magas és széles küszöb miatt, meg az elsőre furának tűnő süllyesztett pedáltér végett. De semmi gond, pár ki-be szállás után megszokott gyakorlattá válik a mozdulatsor.

Bőkezűen bántak az extrák mérésekor a gyáriak, motor tünteti el, majd vissza a vászontetőt. Mustársárga bőrbelső, bőrkormány, motoros mozgatású ablakok és visszapillantó tükrök. 2 légzsák, ABS, félautomata klíma, távirányítós központi zár, motoros antenna. Gyári 16-os felnik átadták helyüket egy 17-es Siena felni garnitúrának.
Az autó büszkélkedhet még az összes gyári kulcsaival.
Vili barátom terve az, hogy csak évi pár ezer kilométert fogja használni, illetve tovább fejleszteni az esztétikai illetve műszaki állapotot, hogy a 30.-ik szülinapjára felkerülhessen rá az OT-s rendszám. A terv megvalósításához kitartás és sok sikert kívánok, és ez úton is köszönöm a tesztelés lehetőségét.

George